четвъртък, 11 август 2011 г.

История и мнения за Секс Артикулите


Бизнесът със сексартикули присъства в България от 20 години, но все още чака своя час

Възрастните в България трябва да са много недоволни. От 1989 г. досега, почти 20 години, т.нар забавления за възрастни не са регламентирани както трябва да са в една нормална държава - като се започне от проституцията и се стигне до бизнеса със сексиграчки и порнофилми.

Конкретно за сексшоповете представители на бранша посочват две основни причини, този бизнес да е все още губещ въпреки не малката му история в България - първите подобни магазини отварят още през 1991 г. Едната причина е, че обществото все още не е напълно узряло за подобна идея, а другата, която вече споменахме - законодателните неуредици, ограничаващи подобно начинание за нормалното му развитие.

По света...
Според изчисленията на сайта familysafemedia. приходите на порноиндустрията в световен мащаб за 2006 г. са над 97 млрд. долара. На същия сайт може да бъде намерена интересна статистика за потреблението и създаването на филми за възрастни. Като например, че всяка секунда над 28 хил. потребители по света гледат порно в интернет. Или пък добрата новина за любителите на порното, че на всеки 39 минути в САЩ се създава нов филм. Извадени са и интересни данни от коя държава по какви думи се търсят филми за възрастни. В САЩ едноличен лидер и при трите посочени думи -  sex, porn и xxx, е град Елмхърст, Илинойс, докато от останалия свят на първо място, донякъде изненадващо, са съответно Пакистан, Южна Африка и Боливия. И още суха статистика - 4.2 млн. (12% от цялата мрежа) са сайтовете със съдържание само за пълнолетни, а приходите от интернет продажби за 2006 г. са почти 5 млрд. долара.

...и у нас
За добро или за лошо България не присъства по никакъв начин в споменатите доста подробни статистики. За снимане на подобни филми е трудно да се говори, а разпространението на такива все още е криминално деяние според чл. 159 от Наказателния кодекс. "В цял свят около 40% от оборота на магазини като нашия идват от продажбата на филми, докато в България в продължение на години такива приходи нямаше, а сега подобни филми се продават скришно, всеки се притеснява и ние губим голяма част от възможностите си именно с това, че не продаваме еротични и порнофилми", казва Борис Фурнаджиев, собственик на веригата магазини Sexwell. По думите му порноиндустрията в света реализира по-големи приходи от всички холивудски и боливудски филми, взети заедно. "За съжаление ние не можем да се възползваме от това заради законовите пречки, което е нечестно спрямо българския потребител. Глупаво е да забраняваш на някой да гледа каквото си иска, защото го караш да го гледа незаконно - така или иначе ще го намери от други източници", казва той. Фурнаджиев е един от първите хора в България, които започват да се занимават с подобна дейност още през 1991 г. Днес има около 30 магазина из цяла България.

Повечето представители от бизнеса все още работят на загуба.
която компенсират със странични дейности като внос и търговия с модни аксесоари, марково бельо и др. "Ние работим на загуба, защото все още оборотите са смешни и само с много труд и лична инициатива успяваме да компенсираме минуса от този бизнес", казва Ангел Близначки, собственик на веригата "Фламинго", с 15 магазина.


Той също е от пионерите в бранша, занимава се с продажба на подобни артикули от началото на 90-те, но приема бизнеса си като кауза за промяна на нагласата на българите спрямо подобни продукти. "Това, с което се занимавам и заради което не съм се отказал, е стремежът към промяна на общественото мнение", казва Близначки с надеждата, че някога ще дойдат светли дни за бизнеса му. "Един наш магазин има между 20 и 30 посетители на ден, от които между 3 и 5 наистина купуват нещо", обяснява Фурнаджиев.

Данни за развитието на търговията със сексартикули в България не могат да бъдат намерени, за него може да се съди единствено по догадките на хора от бранша. Магазините в България са около 100, а според Борис Фурнаджиев месечният оборот, който правят всички те, не надвишава 300 хил. лв. Според Злати Златев, който се грижи за интернет бизнеса на Liquid Erotic Shops, максималният оборот е 100 хил. лв., фирмите вносителки са около 5-6, а търговците са между 10 и 20.

В бранша има и предприемачи, които гледат на сексартикулите като на сезонен бизнес
 - лятото отварят магазин някъде на морето, а зимата - в някой от зимните курорти, като винаги се целят в наплива от туристи. "Аз започнах не заради българския пазар, а заради чужденците като цяло. Мой приоритет са места, където основната клиентела не е българска", обяснява Стоян Шурелов, собственик на веригата "Найс спайс". Предпочитаните продукти също се менят според сезона. Според Ангел Близначки лятото например се търсят много повече кукли от обикновено, докато интересът към вибраторите с всичките им разновидности е целогодишен.

Въпреки по-голямата дискретност интернет продажбите на подобни артикули са значително по-малко от тези в магазините. "Все пак става дума за различен тип потребители. Тези, които пазаруват онлайн, са по-притеснителни. Тези, които отиват до самия магазин, обаче са повече, защото там можеш да видиш самия продукт или да пробваш бельото в пробната", казва Златко Златев.

Всички от бранша са единодушни, че за да работи този бизнес в България и за да започне той да се самоиздържа, трябва да се промени обществената нагласа спрямо подобни стоки. Продавачка в сексшоп в Студентски град обяснява, че нещата, които се купуват при нея, са предимно за шегаджийски подаръци. Което донякъде потвърждава, че в България на тези продукти се гледа все още несериозно. А на това, че спреят за задържане е сред най-продаваните артикули от подобни магазини, трябва да се погледне доста сериозно.
Източник-capital

Flamingo ADS

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...